Lauantai 12.12.2020 (radio)

USA:n koronarokotukset

Biontechin koronarokotetta ampullissa.

USA aloittaa koronarokotukset.
USA:n lääkeviranomainen on antanut luvan käyttää koronarokotetta, jonka lääkefirmat Pfizer ja Biontech ovat kehittäneet. Presidentti Trump sanoo, että koronarokotukset aloitetaan vuorokauden kuluessa.
Koronavirus leviää USA:ssa kovaa vauhtia. Vajaan viikon aikana koronatartunnan on saanut yli miljoonaa ihmistä ja virukseen kuolee yli 3000 ihmistä päivässä. Kaikkiaan COVID 19 -tautiin on USA:ssa kuollut jo melkein 300 000 ihmistä.

Tartuntatautilaki eduskunnassa

Krista Kiuru eduskunnan täysistunnossa.

Eduskunta on tänään käsittellyt tartuntatautilain muutoksia. Lain muutoksilla halutaan hillitä koronapandemiaa.
Jos lakiesitys hyväksytään, viranomaiset ja kunnat voivat sulkea esimerkiksi yksityisiä kuntosaleja ja siirtää potilaita kunnasta toiseen.

Koronaa hoitokodissa

Valonan asumispalveluyksikkö Pieksämäellä.

Vanhusten hoitokodissa Pieksämäellä on kova pula ammattitaitoisesta henkilökunnasta. Pula johtuu koronavirustartunnoista.
Hoitokodissa on runsaat 40 työntekijää. Heistä 24 on saanut koronatartunnan. Lisäksi monet työntekijät ovat koronan takia karanteenissa.
Pieksämäen Valona-vanhuspalveluista kerrotaan, että vaikea tilanne jatkuu vielä monta viikkoa.

Pohjois-Lapin luonnonjää

Hanne Junnilainen luistelee Kilpisjärven jäällä Saana taustanaan.

Pohjois-Lapissa on nyt hyvät olosuhteet retkiluistelulle. Retkiluistelu tarkoittaa luistelua luonnonjäällä eli meren, järven tai joen jäällä.
Esimerkiksi Käsivarren-Lapissa on ollut pakkasta sen verran, että järvet ovat jäätyneet. Lunta on kuitenkin satanut vain vähän, joten jää on kirkas kuin peili. Sellaisella jäällä on hyvä luistella.
Esimerkiksi Kilpisjärven jää on nyt tosi tasainen ja kiiltävä. Tavallisesti tähän aikaan vuodesta Kilpisjärvellä on jo paljon lunta.
Vaikka pohjoisessa luonnonjäällä voi jo luistella, muualla maassa jäät voivat olla vielä heikkoja.

Jääkiekon SM-liiga jatkuu

Pelicans

Jääkiekon SM-liiga jatkuu ensi viikolla.
Liiga keskeytettiin joulukuun alussa, kun koronarajoitukset kiristyivät eri puolilla maata. Nyt SM-liiga ja jääkiekkoseurat ovat päättäneet, että pelejä jatketaan ensi keskiviikkona.
Joulukuussa pelataan 15 ottelua. Koronarajoitusten takia ottelut pelataan ilman yleisöä.