Keskiviikko 9.12.2020 (radio)

Ulkoministerin toiminta

Ulkoministeri Pekka Haavisto menossa eduskunnan perustuslakivaliokunnan kuultavaksi Helsingissä 14. tammikuuta 2020.

Ulkoministeri Pekka Haaviston toimintaa on tutkittu. Suomen parlamentin eli eduskunnan perustuslakivaliokunta sai tutkinnan valmiiksi keskiviikkona.
Perustuslakivaliokunnan mielestä Haavistoa ei tarvitse syyttää oikeudessa. Perustuslakivaliokunta sanoo, että Haaviston virheet eivät olleet niin isoja, että hänet pitää viedä oikeuteen.
Tutkinta liittyy syyrialaiseen al-Holin leiriin. Leirillä on Isis-terroristien perheenjäseniä, myös suomalaisia. Siksi Suomessa on riidelty siitä, pitääkö Suomen auttaa al-Holin suomalaisia vai ei.
Ulkoministeri Haavisto on tehnyt asiassa joitakin päätöksiä. Nyt on tutkittu, rikkoivatko Haaviston päätökset lakia.
Koko eduskunta keskustelee vielä asiasta perjantaina.

Suomen koronatartunnat

hoitaja ottaa koronatestiä mieheltä
Uusia koronatartuntoja löydetään joka päivä.AOP
Koronatartuntojen määrä Suomessa kasvaa.
Keskiviikkona raportoitiin 490 uutta koronatartuntaa. Eniten uusia koronatartuntoja on Helsingin ja Uudenmaan alueella.
Suomessa on raportoitu yhteensä noin 29 000 koronatartuntaa.

Viron koulut kiinni

Käytä maskia, sanoo kyltti Tallinnassa joulukuun alussa.

Suomen naapurimaa Viro sulkee koulut koronan takia.
Koulut menevät kiinni maanantaina. Viron koululaiset saavat pitemmän joululoman kuin tavallisesti.
Koronatartuntojen määrä alkoi Virossa kasvaa lokakuun lopussa. Nyt Virossa on jo enemmän uusia koronatartuntoja kuin Suomessa.

Sovellus matkailijoille

Vaalimaan passintarkastusaulassa kyltti korona-ohjeista

Suomi ottaa pian käyttöön uuden Finentry-sovelluksen. Sovellus helpottaa Suomeen tuloa.
Esimerkiksi Suomen ja Venäjän raja on koronan takia suljettu, mutta yli 1000 ihmistä ylittää rajan joka päivä. He ovat esimerkiksi rekkakuskeja tai matkustajia, joilla on oleskelulupa Suomessa.
Finentry-sovelluksella he voivat varata ajan koronatestiin eri puolilla Suomea. Matkustaja pääsee siis koronatestiin sillä paikkakunnalla, jonne hän on menossa.
Koronatesti on matkustajille tärkeä. Jos koronatesti näyttää, että matkustajalla ei ole koronaa, karanteeniaika lyhenee.
Finentry-sovellus otetaan käyttöön Suomen ja Venäjän rajalla ehkä tammikuun lopussa. Helsingin lentoasemalla se aiotaan ottaa käyttöön joulukuussa.

Sääennuste

kartta

Sää on torstaina pilvistä ja poutaista, vain Lapissa tulee vähän lumisadetta.
Perjantaina lumisateita saapuu etelään.
Lämpötila on koko maassa 0 ja -5 asteen välillä.