Lauantai 28.11.2020 (radio)

Suomen koronaluvut

Ihmisiä odottamassa bussia Helsingissä.
Kasvomaski on jo osa arkipäivää.Jorge Gonzalez / Yle
Koronatartuntojen määrä Suomessa kasvaa.
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos raportoi lauantaina 541 uutta koronatartuntaa. Noin 50 prosenttia uusista koronatartunnoista on Helsingin ja Uudenmaan alueella.
Suomen kaikkien koronatartuntojen määrä on nyt yli 24 000.

Euroopan koronaluvut

Koronapotilaita siirretään tavallisesta sairaalasta erilliseen koronayksikköön Brysselissä Belgiassa.

Euroopassa uusien koronatartuntojen määrä on alkanut laskea. Eri maiden kovat koronarajoitukset ovat toimineet hyvin.
Euroopassa on yli 17 miljoonaa koronatartuntaa, ja yli 400 000 ihmistä on kuollut koronan takia.
Eniten koronakuolemia on Britanniassa ja Italiassa. Molemmissa maissa on kuollut yli 50 000 ihmistä koronan takia.

Gerdt haudattiin

Tuomas Gerdtin arkkua kannetaan hautaan

Tuomas Gerdt on haudattu tänään lauantaina. Gerdt oli viimeinen Mannerheim-ristin ritari, joka oli elossa.
Gerdt kuoli marraskuun alussa. Hän oli 98-vuotias.
Gerdt haudattiin Lappeenrannassa. Presidentti Sauli Niinistö osallistui hautajaisiin. Presidentti piti myös puheen Gerdtin haudalla.
Koko Suomessa suruliputettiin lauantaina. Liput liehuivat puolitangossa Gerdtin ja muiden Mannerheim-ristin ritarien muistoksi.
Mannerheim-risti oli suurin tunnustus, jonka suomalainen sotilas pystyi saamaan toisen maailmansodan aikana. Gerdt sai Mannerheim-ristin ritarin arvon ja kunniamerkin vuonna 1942.
Mannerheim-ristin ritareilla oli tärkeä merkitys sodan aikana. Voidaan sanoa, että he ovat suomalaisten sotasankareita.
Mannerheim-ristin ritareita oli yhteensä 191. Nyt he kaikki ovat kuolleet.

Kettumäki palkittiin

Rosa Kettumäki

Kuuloliitto on antanut palkinnon toimittaja Rosa Kettumäelle. Kettumäki sai Selkeä puhuja -palkinnon.
Kettumäki on Ylen tv-toimittaja. Kuuloliitto sanoo, että Kettumäki puhuu rauhallisesti ja selkeästi. Siksi myös huonokuuloiset pystyvät seuraamaan Kettumäen ohjelmia.
Suomessa on noin 800 000 ihmistä, joilla on huono kuulo. Heidän on helpompi seurata erilaisia tilaisuuksia ja tv-ohjelmia, jos esiintyjät puhuvat selkeästi.
Siksi Kuuloliitto jakaa Selkeä puhuja -palkinnon joka toinen vuosi.

Viikonlopun sää

Rantamaisema missä runsaasti kaisloja, syksyinen harmaa sää

Viikonloppuna on poutaa, sateita ei saada. Vain etelärannikolla voi sataa vähän räntää tai lunta.
Yöllä on pakkasta. Päivällä lämpötila nousee Etelä-Suomessa vähän nollan yläpuolelle.