Torstai 3.12.2020 (radio)

Koronarokotukset Suomessa

THL:n ylilääkäri Taneli Puumalainen STM:n ja THL:n koronavirustilanteen tilannekatsauksessa Helsingissä.
THL:n ylilääkäri Taneli Puumalainen kertoi koronarokotuksista torstaina.Roni Rekomaa / Lehtikuva
Koronarokotukset alkavat ensi vuoden alussa. Näin arvioi Terveyden ja hyvinvoinnin laitos eli THL.
THL kertoi torstaina, että terveydenhuollon työntekijät rokotetaan ehkä tammikuussa. Terveydenhuollon työntekijöiden pitää pysyä terveinä, jotta terveydenhuolto toimii.
Vanhukset ja riskiryhmät rokotetaan ehkä helmikuussa. Riskiryhmiin kuuluu ihmisiä, joilla on jokin perussairaus, esimerkiksi vaikea astma.
Muut aikuiset rokotetaan koronaa vastaan kevään aikana. Lasten rokottamisesta päätetään, kun tutkimustietoa on enemmän.
Suomi aikoo antaa rokotuksen kaikille, jotka sen haluavat. Rokotus on ilmainen.

Koronarokotukset ulkomailla

Influenssarokotusta pistetään.

Ulkomailla koronarokotukset ovat jo alkamassa.
Venäjän pääkaupungissa Moskovassa aloitetaan koronarokotukset tämän viikon lauantaina.
Moskovassa avataan isoja rokotuskeskuksia. Ensin rokotetaan opettajat, sosiaalityöntekijät ja lääkärit.
Britannia on kertonut, että se aloittaa koronarokotukset ensi viikolla. Britannia rokottaa ensin hoitokotien hoitajat ja asukkaat.

Suomen koronatartunnat

Kuvassa on potilas tehohoidossa Ranskassa.

Suomessa koronatartuntoja on vähemmän kuin monissa muissa Euroopan maissa. Koronatartuntojen määrä kuitenkin kasvaa nopeasti.
2 viime viikon aikana Suomessa on ilmoitettu yli 6000 koronatartuntaa. Se on 2 kertaa niin paljon kuin edellisten 2 viikon aikana.
Torstaina raportoitiin 540 uutta koronatartuntaa.
Sairaaloilla on paljon työtä, koska monet koronapotilaat tarvitsevat tehohoitoa. Sairaalat ovat huolissaan siitä, riittävätkö tehohoitopaikat.

Kirjastojen e-materiaalit

Kuvakaappaus ellibs-sähkökirjaston sivuilta.

Kirjastojen sähköisten materiaalien eli e-materiaalien suosio on kasvanut korona-aikana.
Sähköisten kirjojen ja lehtien suosio kasvoi paljon viime keväänä, kun kirjastot olivat kiinni koronan takia. Sähköisten materiaalien suosio kasvoi jopa 250 prosenttia.
Asiakkaat toivovat, että sähköisiä e-materiaaleja tulee lisää myös kirjastoihin. Nykyään sähköisiä kirjoja ja lehtiä on enemmän myynnissä kuin kirjastoissa.
Nyt Suomeen suunnitellaan e-kirjastoa, joka toimii koko maassa. Jos sellainen e-kirjasto perustetaan, iso valikoima sähköisiä kirjoja tulee kaikkien suomalaisten käyttöön.