Perjantai 4.12.2020 (radio)
Suomalaiset tyytyväisiä koronatoimiin

Noin 80 prosenttia kyselyn vastaajista oli sitä mieltä, että hallitus on onnistunut hyvin koronakriisin hoidossa. Vastaajien mielestä myös presidentti ja terveysviranomaiset ovat tehneet hyvää työtä.
Suomalaiset eivät kuitenkaan ole tyytyväisiä oppositioon. Alle 50 prosenttia kyselyn vastaajista sanoi, että oppositio on tehnyt hyvää työtä koronakriisin hoidossa. Oppositio tarkoittaa puolueita, jotka eivät ole hallituksessa.
Uudet koronaluvut

Suomessa on raportoitu myös 336 uutta koronatartuntaa. Luku on vähän pienempi kuin edellisinä päivinä.
Lääkärit toivovat, että tiukat koronarajoitukset alkavat vaikuttaa ja koronatartuntojen kasvu hidastuu.
Sairaalat ovat kuitenkin huolissaan siitä, riittävätkö tehohoitopaikat. Viime viikkoina koronatartunnat ovat lisääntyneet yli 60-vuotiailla. Vanhat ihmiset tarvitsevat usein tehohoitoa, jos he sairastuvat koronan takia.
Lapin matkailijoiden koronaohjeet

Ohjeissa sanotaan, että matkailijoiden pitää muistaa maskit ja turvavälit. Tärkeää on, että ihmiset lähtevät matkalle vain, jos he ovat terveitä.
Ohjeet annettiin, koska noin 35 000 suomalaista matkustaa Etelä-Suomesta Lappiin jouluna.
Romutuspalkkio käyttöön

Valtio maksaa romutuspalkkion autoilijalle, joka romuttaa vanhan auton. Romutuspalkkio on 1000-2000 euroa.
Romutuspalkkion idea on, että autoilija vaihtaa vanhan auton uuteen ympäristöystävälliseen autoon.
Uusi auto voi olla esimerkiksi sähköauto. Sähköauto ei saastuta ilmaa niin kuin vanha bensa-auto.
Romutuspalkkion voi käyttää myös sähköpyörään tai joukkoliikennelippuun.
Viikonlopun sää

Etelästä virtaa lämmintä ilmaa. Lämpötila kohoaa lauantaina +1 ja +5 asteen välille. Lapissa on vähän pakkasta.
Pilvinen sää jatkuu sunnuntaina. Lämpötila on plussan puolella. Vain Lapissa on pakkasta.